גן לאומי מבצר נמרוד – קלעת נמרוד

מרק טוויין כתב על המקום ש"זהו כנראה תל החורבות הנהדר מסוגו בעולם !

המבצר למרגלות החרמון ומשקיף על אצבע הגליל ועמק החולה. נבנה במקור על ידי האיובים יורשי צלאח א-דין כדי להגן על הדרך לדמשק מפני הצלבנים. ב-1260 נפל המבצר בידי המונגולים ובאותה שנה לידי הממלוכים. הממלוכים חיזקו את ביצוריו ובנו את המגדלים היפים ביותר. מהמבצר נוף מרהיב על לבנון, הגולן ועמק החולה. הכניסה בתשלום.

מבנה המבצר מרשים ביותר בגודלו וביופיו המיוחד. נמצא שם את: כתובת ביברס, מגדל עצום בן 4 קומות בכיוון דרום מערב, מאגר מים גדול בצד הצפון מזרחי, בדרום מתקן למי שתייה, מבנה משובע מרשים ביותר "המגדל היפה",המגדל הצפוני ועוד ועוד.

קצת היסטוריה:

תקופת ימי הביניים היתה סוערת מאד באזור, כיון שבא"י נלחמו הצלבנים נגד המוסלמים על השליטה בירושלים. 1,187 כבש סלאח א-דין את א"י וגרש את הצלבנים. הם לא ויתרו וכבשו חזרה את מישור החוף ועשו את עכו לבירתם. בין יורשי סלאח א-דין התגלעו סכסוכים וכדי לצמצם או להרחיב את אזורי השליטה ניתנה ירושלים לצלבנים תמורת עזרה נגד השליט בצפון. כתוצאה מכך ומהרצון להגן על הדרך לדמשק 1,127 נבנתה מצודת נמרוד ע"י האיובים. בניית המצודה הושלמה 1230, כמה שנים מאוחר יותר השתלט בייברס השליט הממלוכי על א"י הרחיב ופיאר את המצודה. הוא הנציח בכתובת ב 1,275 את כניעת הצלבנים.
הצורך במבצר ירד והוא הפך לבית כלא ולבסוף ננטש.