הר שלמה – האתגר של הרי אילת

מפסגתו המחודדת של הר שלמה נשקף נוף מרהיב של ים סוף, הרי אילת, מישורי הערבה ומדבר סיני. הר יהורם והר שלמה שוכנים זה לצד זה.  הטיפוס אליהם הוא בשביל אתגרי הכולל סולמות, דרדרות והתגברות על פחד גבהים, מתאים למיטיבי לכת מנוסים בלבד.

שמות ההרים באזור אילת הם ע"ש מלכי יהודה, שהוענקו להם ע"י הועדה הלאומית לשמות. בתחילה כל השמות ניתנו ע"פ הצליל הפונטי של השם הערבי, אך התברר כי כל הרי אילת ע"ש אישים פוליטים ממצרים ששלטה במקום עד מלחמת השחרור. בן גוריון נתן לועדה הלאומית לשמות שעתיים בלבד להחליף את כל השמות ההם לשמות מלכים יהודה וישראל בעבר, וכך היה.

הר שלמה הוא מהעתיקים בהרי אילת והוא מוקדם ב 500 מיליון שנים מהר יהורם הצמוד אליו, וכך בצעד קטן בין שני ההרים, מבחינה גיאולוגית אנו עוברים 500 מיליון שנים.

הר שלמה נוצר מסלע גרניט חום קשה, לפני 620 מיליוני שנים בעומק עשרות קילומטרים. בעומק זה התקררה המגמה לאיטה ויצרה סלע שעשוי גבישים קטנים שאפשר להבחין בהם אם מביטים היטב. הר יהורם הצמוד לו עשוי סלע גיר צהוב מלפני 100 מיליון שנים. כיצד שני סלעים אחד קדום מאד ואחד צעיר שוכנים זה לצד זה?

כל זה קרה עקב השבר הסורי אפריקאי, שגרם לגושי קרקע עצומים להתרומם או להדחק למטה. הר יהורם עשוי משכבת גיר, שתחתיה אבן חול ומתחתיה גרניט. הר שלמה עשוי מגרניט כי אבן החול וסלע הגיר שהיו מעליו נשחקו מבלייה.

באוכף בין הר שלמה השחור להר יהורם הלבן יש שלט הנקרא אוכף המילניום: "אוכף זה שבו עובר קו המפגש בין הר יהורם להר שלמה הוא אחד המקומות היחידים בעולם עוברים בצעד אחד חמש מאות מיליון שנים".