יד אבשלום וקבר זכריה בהר הזיתים

בנחל קדרון בצד של הר הזיתים ישנם כמה מבנים מונומנטלים מרשימים בתקופת בית 2. המבנים הינם חצובים בסלע ומשלבים סגנונות אדריכלות הלניסטים וממצרים.

יד אבשלום: הקבר הינו מתוארך למאה ה-1 לספירה. המבנה המונומנטלי זוהה בתקופות קודמות עם אבשלום, בנו הסורר של דוד המלך וזאת עקב הפסוק: ואבשלֹם לקח, ויצב לו בחייו את מצבת אשר בעמק המלך, כי אמר אין לי בן בעבור הזכיר שמי; ויקרא למצבת על שמו, ויקרא לה יד אבשלום עד היום הזה. מסיבה זו בתקופות קדומות היה מנהג אצל היהודים, מוסלמים ונוצרים להביא בן סורר למקום ולהשליך אבן. במקום היה גל של אבנים אותו פינו. בתקופה הביזנטית נזירים פרצו פתח לתוך המבנה והכשירו את המקום למגורים.

לגג של המבנה יש צורה של חרוט קעור ומעליו אבן המסותת בצורת פרח לוטוס. פנים הפרח שקוע ויכול להיות כי היה משהו מעליו. המבנה המונומנטלי מאד מזכיר את המצבה של הורדוס בהרודיון. זו אחד הסיבות לכך שפרופסור גבריאל ברקאי, חושב כי המצבה המונומנטלית נבנתה עבור אגריפס, נכדו של הורדוס.

קבר זכריה: הקבר הינו עוד מבנה מונומנטלי אותו משייכים לזכריה.  המבנה הינו ל"נפש". ברור שהוא לא שימש לקבורה כיוון שהמבנה אטום. המסורת מייחסת את המבנה לקברו של זכריה בן יהוידע אשר פעל בימי בית ראשון בימי המלך יואש. את זכריה הוציאו להורג לאחר שהטיף ליואש ולשריו על כך שהם לא מבצעים את מצוות האל. כיוון שזכריה נחשב לבן הטוב לעומת אבשלום, רבים רצו להיקבר ליד הקבר הזה.

קבר בני חזיר:

בצמוד לקבר זכריה קיימת מערה קבורה. את הזיהוי למשפחת בני חזיר, הנמנית עם משפחות הכהונה, ניתן לדעת בוודאות עקב כתובת הנמצאת במקום ובה רשום: "  זה הקבר והנפש שלאלעזר חניה יועזר יהודה שמעון יוחנן בני יוסף בן עובד יוסף ואלעזר בני חניה כהנים מבני חזיר".