כפר נחום- עירו של ישו

כפר נחום- נחשב כעירו של ישו. על פי הברית החדשה עיקר הפעילות של ישו בצפון היתה בכפר נחום. משם ישו יצא לרחבי הגליל על מנת לבצע ניסים ולצאת בדרשות. כפר נחום מוזכר הרבה פעמים בברית החדשה וכמה משליחיו של ישו הגיעו מכפר נחום.

היישוב כפר נחום היה יישוב יהודי שהוקם במאה ה-2 לפנה"ס. היישוב נהרס ברעידת אדמה בשנת 749 ולא שוקם. הפרנציסקנים קנו את השטח במאה ה-19 והחלו לשקם את המקום. במקום ישנם 2 שרידים של מבנים מעניינים:

  • ביתו של פטרוס– על פי הברית החדשה ישו ישן בביתו של פטרוס, ופטרוס נבחר להיות השליח של ישו לאחר מותו. בגלל זה ביתו נחשב קדוש בעיני הנוצרים. הבית נחשב לדומוס אגלסיאיס הראשון-מקום התכנסות של הנוצרים הראשונים לפני שהיתה כנסייה. עובדה זאת מזהים לפי סימני החריטות הרבים (גרפיטי), לדוגמא של צלבים או כינויים לישו, שנמצאו בשרידי חדר מסוים המזוהה מהמאה ה-1 לספירה. על חדר זה נבנה במאה ה-5 לספיריה כנסייה ביזנטית מתומנת ששרידיה נמצאים במקום. כיום, מעל שרידים אלו נמצאת כנסייה מודרנית אשר נבנתה בשנות ה-90. הכנסייה נבנתה בצורה של ספינה ובאופן שתרחף באויר על פני שרידי הכנסייה הישנה והחדר הקדוש.
  • בית הכנסת– במקום קיים שרידי בית כנסת מרשים הבנוי מאבני גיר אשר נמצא מעל שרידי בית כנסת אחר עשוי בזלת. הבית כנסת הראשון מתוארך לאחרי המאה ה-5 לספירה ומראה כי במקום היה יישוב יהודי גדול בתקופה הביזנטית במקום. התיארוך של הבית כנסת הקדום יותר הינו שנוי במחלוקת. על פי הפרנציסקנים הוא מתוארך למאה ה-1 לספירה, לתקופתו של ישו.

מעניין לראות כי בתקופה הביזנטית היה קיים ביישוב בית כנסת מפואר לצד כנסייה.

התמונות צולמו ע"י Berthold Werner באתר ויקיפדיה.