מערות נחל ספונים ומחצבות הכרמל

מערת ספונים הינה מערת נטיפים בצידו הדרומי של ואדי נחל ספונים. פתח המערה נמצא כ- 15 – 20 מטר מעל האפיק. אורך המערה כ-50 מטר. בכניסה למערה נמצאים גושי גיר גדולים המכילים ריכוז של מאובני רודיסטים. המצאות מאובנים אלה הינה עדות שגושי גיר אלה הם מתקופת הטורון.

פיתחה של המערה קשתי ברוחב של 12 מטר וגובה מרבי של 5 מטר. פתח המערה מוביל לאולם ראשי גדול המכיל בחלקו הפנימי עמודי נטיפים וזקיפים גדולים. בין הנטיפים נמצא מעבר לחלקה הפנימי הדרומי של המערה. בחלק הפנימי נמצא אגן אבן קטן מהתקופה הפרהיסטורית. האגן קולט את המים המטפטפים מתקרת המערה.

במערה נערכו מספר חפירות ארכאולוגיות. החפירה הראשונה התקיימה בשנת 1941 בראשות הארכאולוג משה שטקליס. חפירה נוספת נערכה בין השנים 1965 – 1970 בראשות הארכאולוג אברהם רונן. חפירות אלה העלו ממצאים מהתקופות והתרבויות הפרהיסטוריות הבאות: התרבות המוסטרית, התרבות הכבארית, התרבות הנאטופית, נאוליתית וכלקוליתית. בנוסף נמצאו גם ממצאים המעידים על שימוש שנעשה במערה גם בתקופות היסטוריות.

שמה של המערה בערבית הוא ערק אל-ברוד שמשמעותו היא "מערת הפיצוץ". הרועים הערבים שהשתמשו במערה כמכלאה לצאן, נהגו להבריח את ההעטלפים השוכנים במערה על ידי פיצוצים.

בור היונים : במעלה הנחל בקטע שבין מצוק המטפסים ומערת ספונים מצויה מערה קרסטית גדולה הכוללת אולם מרכזי בעל קרקעית משופעת. למערה חמישה פתחים שהינם פירים שקרקעיתם בעומק 16 מטר. בסמוך לבור נמצא כוך שהינו שרידי מערה שהתמוטטה. בכוך בתוך מישקע גירני נמצאו עצמות ושברי צור. למרגלות הכוך נמצא גוש סלע המכיל גם הוא עצמות בעלי חיים. הבור נקרא באתר "עמוד ענן" בור היונים אך שוכנים בו עטלפים ולא יונים.

מחצבות הכרמל בנחל ספונים:

במפתח נחל ספונים נמצאת מנהרה מרובעת עם שני מסדרונות, מה שנשאר ממחצבת הכרמל: המחצבה שחצבה גיר מהשונית בפתח נחל ספונים הפסיקה את פעולתה בשנות התשעים. בקצה המערבי של המחצבה נותרו קירות מאונכים חלקים מהם נחצבו לוחות "דמויי שיש"; בשטח החלק רואים בחתך הסלע רסק מרשים של שרידי רודיסטים ומיני חלזונות וצדפות מאובנים.

סוג המערה: מערות נטיפים פתוחות
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות: יופי של מסלול מעגלי מפתח נחל ספונים במסלול המערות והמצוק
לשלב בטיול בסביבה עם: כל פלאי הכרמל, המערה הכחולה בחוף הבונים, גן הבזלטון