הר מצדה, מדבר יהודה

הר המצדה הינו אתר מורשת עולמית בעל משמעות לאומית כמעוז האחרון של המורדים בימי המרד הגדול. ההר, הנמצא במדבר יהודה קרוב לים המלח מגיע לגובה של 450 מטר מעל גובה פני ים המלח. מההר ניתן להשקיף לעבר נוף מרהיב אל המרחב.

הראשונים שבחרו לבצר את המקום היו החשמונאים. גם הורדוס זיהה את יתרונותיו האסטרטגיים של המקום ובחר את ההר כמקום מפלט מפני אויביו מבית ומבחוץ וכך גם כמקום הנופש שלו בתקופת החורף. הוא בנה במקום ארמונות פאר, חומת סוגרים ובורות מים.

בתקופת המרד הגדול של היהודים כנגד הרומאים בשנת 66 לספירה, השתלטו המורדים הסיקריים על המצדה והתבצרו במקום. הם ניצלו את המבנים שהיו קיימים והסבו חלק מהם למבני דת. המצדה הפך להיות המעוז האחרון של המורדים .

על נפילת מצדה אנו למדים מכתביו של יוסף בן מתיתיהו: הליגיון ה-10 של הצבא הרומאי פרס את חייליו מסביב למצדה והטילו עליה מצור. הם בנו סוללת אפר והעלו את איל הניגוח. המורדים הרימו לצד החומת אבן חומת עץ מאולתרת אך הרומאים שרפו אותה לאחר שפרצו את חומת האבן. המורדים ראו כי אבדה תקוותה. לפי יוסף בן מתיתיהו, מנהיג המורדים אליעזר בן יאיר כינס את כולם ונשא נאום כי מוטב לשלוח יד בנפשם מאשר לחיות חיי קלון והשפלה תחת הרומאים. כשהרומאים פרצו את החומה, הם גילו שהמורדים שרפו את כל המבנים במצדה והתאבדו.

בין השרידים הארכיאולוגיים הקיימים בשטח ניתן לראות את ארמונות הפאר של הורדוס, בורות המים, מבנה שהוסב לבית כנסת ע"י המורדים, חומת הסוגרים והפריצה לחומה וכך גם את שרידי המצור הרומאי.

למצדה ניתן להגיע דרך 2 כניסות:

-מהצד המזרחי- בעזרת רכבל או למטיבי לכת דרך שביל הנחש.

-מהצד המערבי- הליכה ברגל של 20 דקות דרך הסוללה שהרומאים בנו לצורך שבירת המצור.

בנוסף קיים "שביל הרץ הרומי" המחבר בין כל המחנות הרומים שצרו על מצדה.

צילום: תודות לאתר וויקיפיקי