חמישי 13/10: טיול מיוחד לשומרון והשומרונים בחג סוכות שלהם

  • השומרונים חוגגים את סוכות בתאריך שונה משלנו. נלמד ונפגוש הוכחות ארכיאולוגיות מדעיות לסיפורי התנ"ך

הצטרפו לטיולים ואגדות בפייסבוק לתמונות ועדכונים

השומרון, הוא ערש הולדתו של עם ישראל ומשלבים בו סיפורי התנ"ך עם התיישבות חלוצית מתחדשת, נוף בראשית עם חקלאות מסורתית וחוות אורגניות עם נוף עוצר נשימה.

השומרונים שומרים על הוראות התורה כלשונה, רק מה שכתוב ובלי שום סטיה, גם לא שנה מעוברת, כך שחג סוכות נחגג אצלם כחודש אחרינו. גם מנהגי החג וקישוטי הסוכה הם בדיוק כמו של אבותינו בתקופת התנ"ך, על כן נצא אל הר גריזים לבקר את עדת השומרונים בחג סוכות.

קנינו ובנינו פעם ראשונה: השומרון היה מרכז ועיר הבירה של ממלכת ישראל לאחר הפיצול מיהודה. הוא נקרא כך על שם העיר שומרון (כיום סבסטיה). ראשיתו במלך עומרי אשר קנה את השטח וקראה לו על שם בעליו הקודמים: "וַיִּקֶן אֶת הָהָר שֹׁמְרוֹן מֵאֶת שֶׁמֶר בְּכִכְּרַיִם כָּסֶף וַיִּבֶן אֶת הָהָר וַיִּקְרָא אֶת שֵׁם הָעִיר אֲשֶׁר בָּנָה עַל שֶׁם שֶׁמֶר אֲדֹנֵי הָהָר שֹׁמְרוֹן" (מלכים א', פרק טז, כד).

קנינו ובנינו פעם שנייה: אך לא הייתה זאת הפעם הראשונה שבני ישראל קנו את האזור: וַיָּבֹא יַעֲקֹב שָׁלֵם עִיר שְׁכֶם, אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, בְּבֹאוֹ, מִפַּדַּן אֲרָם; וַיִּחַן, אֶת פְּנֵי הָעִיר. וַיִּקֶן אֶת חֶלְקַת הַשָּׂדֶה, אֲשֶׁר נָטָה שָׁם אָהֳלוֹ, מִיַּד בְּנֵי חֲמוֹר, אֲבִי שְׁכֶם–בְּמֵאָה קְשִׂיטָה. וַיַּצֶּב שָׁם, מִזְבֵּחַ; וַיִּקְרָא לוֹ–אֵל, אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. (בראשית לג' יח-כ)

קנינו ובנינו פעם שלישית: אך גם סבו של יעקב, אברה אבינו קנה את האזור עוד לפניו: וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ. וַיֵּרָא יְהוָה, אֶל אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו.

בנינו עוד מזבח לציין את הכניסה לארץ: אך את המזבח שנשאר עד היום בנה יהושע במסגרת מסעותיו לכיבוש הארץ: "אז יבנה יהושע מזבח, ליהוה אלהי ישראל, בהר, עיבל. כאשר צוה משה עבד יהוה את בני ישראל, ככתוב בספר תורת משה, מזבח אבנים שלמות, אשר לא הניף עליהן ברזל; ויעלו עליו עלות ליהוה ויזבחו שלמים. ויכתב שם על האבנים את משנה תורת משה אשר כתב לפני בני ישראל. (יהושע פרק ח', ל-ל"ה)

בתמונה (מויקיפדיה) כהן דת שומרוני

השומרונים:

השומרונים הינם קבוצה אתנית-דתית המבוססת על נוסח ייחודי של התורה (למשל שהר עקידת יצחק, המוריה, הוא הר גריזים ולא הר הבית) וטוענים כי הם "הישראלים הטהורים", חלק מעם ישראל ונושאי מורשתו האמיתית, צאצאי השבטים אפריים ומנשה האבודים.

השומרונים חיים כיום רק בארץ ישראל: רובם בהר גריזים ומקצתם בעיר חולון (בינהם השחקנית המפורסמת סופי צדקה). במהלך ההיסטוריה עברו על השומרונים פרעות ומעשי טבח בידי הביזנטים והמוסלמים עד שמאוכלוסיה של כמיליון נפש שרדו בתחילת המאה העשרים כ-150 נפש בלבד.

הטיול שלנו:

אנו נתחיל את סיורנו בשומרון בשכונה השומרונית קריית לוזה, בסיור זה נעמוד על דרך החיים של אותם אנשים, ששימרו זהות יהודית שומרונית, סדר תפילה ולמידה נטולת כל טקסיות, ונתרשם מכתב היד העברי שומרוני.

השומרונים משמרים מסורת מעניינת הנראית לצופה מהצד כאילו הוא חזר במנהרת הזמן 3,000 שנים אחורה בזמן, לתקופה שבה חיפשו אנשים את אלוהים גם על הר גריזים!!!

גולת הכותרת של הסיור תהיה הביקור בסוכות החגיגיות של השומרונים, נטייל במקומות מקסימים בארץ השומרון, נפגוש ונכיר את עדת השומרונים ונבקר בהר הברכה.

זהו טיול למיטיבי ידע ומורשת – שניתן לקיימו רק פעם אחת בשנה!

למי מיועד הטיול:
לכל ישראלי ופטריוטי! המסלול קל, מזג האויר יהיה מקסים.
דרגת קושי:
המסלול כולל הליכה קצרה בלבד.
אורך בק"מ:
1-2 ק"מ במצטבר לאורך היום
מחיר:
רק 200 ש"ח לטיול מקסים, הכולל הדרכה ואוטובוס
מה נדרש:
נא להביא איתכם אוכל לטיול, נעלי הליכה נוחות, כובע, שתיה, מצלמה, טלפון נייד.
אוכל ושתיה:
אנא הביאו אוכל ושתיה לכל היום.
מדריך\ה:
מוטי
הגעה עצמית:
המסלול אינו מעגלי ולכן לא ניתן.
לשאלות נוספות ועזרה בהרשמה:
03-6818776, למקרה חירום בלבד: 050-4314422

נקודות איסוף באוטובוס מתל אביב:

07:00 ראשלצ מערב תחנה מרכזית חדשה ליד בנק לאומי
07:10 בית דגן, מול פונדק אסא
07:15 חולון
07:30 ת"א נמיר פינת ארלוזורוב
07:45 גלילות ליד סינימה סיטי
08:15 כביש 5 ע"פ תאום מראש
16:00 תחילת נסיעה חזרה.

יש להגיע 5 דקות לפני השעות המצויינות – האוטובוס לא מחכה למאחרים

להרשמה:

דמי ביטול:

עד שבוע לפני האירוע 20 ש"ח לאדם. בשבוע האירוע אין החזרים

הערות:

אתם מצהירים כי מצב בריאותכם תקין !
המסלול נתון לשינויים על פי החלטת המדריך
קיום הטיול מותנה במינימום משתתפים
למי מיועד הטיול:
לכל ישראלי ופטריוטי! המסלול קל, מזג האויר יהיה מקסים.
דרגת קושי:
המסלול כולל הליכה קצרה בלבד.
אורך בק"מ:
1-2 ק"מ במצטבר לאורך היום
מחיר:
רק 200 ש"ח לטיול מקסים, הכולל הדרכה ואוטובוס
מה נדרש:
נא להביא איתכם אוכל לטיול, נעלי הליכה נוחות, כובע, שתיה, מצלמה, טלפון נייד.
אוכל ושתיה:
אנא הביאו אוכל ושתיה לכל היום.
מדריך\ה:
מוטי
הגעה עצמית:
המסלול אינו מעגלי ולכן לא ניתן.
לשאלות נוספות ועזרה בהרשמה:
03-6818776, למקרה חירום בלבד: 050-4314422