מגדלא – פרשת דרכים של היסטוריה יהודית ונוצרית

ביקור במרכז המבקרים מגדלא המציע חוויה תרבותית וארכאולוגית למבקרים בני כל הדתות וסיורים מודרכים במגוון שפות. במקום גן ארכאולוגי ובו ממצאים ייחודיים.
אחת התגליות החשובות במקום הייתה חשיפת מבנה ציבור גדול ששימש כבית כנסת עתיק, שנבנה בתקופת בית שני, בסביבות המאה הראשונה לפנה”ס.
רצפת בית הכנסת פסיפס, וקירותיו מטויחים בטיח צבעוני. וייתכן שזהו מבנה בית הכנסת הקדום ביותר שנמצא עד כה בגליל. אחת התגליות המשמעותיות באתר הינה חריטה של מנורת שבעת הקנים החקוקה על אבן רבועה, עשויה גיר ומעוטרת.
במקום מקוואות טהרה קדומים ו”חוויית עירה של מרים המגדלית” (אמו של ישו), מהמאה הראשונה. התכנון האדריכלי של האתר משלב את האתר הארכיאולוגי כחלק ממרכז המבקרים, ליצירת הפארק הארכאולוגי במקום.
זהו מקום מוצאה של מריה מגדלנא, אשר בו נמצא בית כנסת מרשים מהמאה הראשונה לספירה. בבית הכנסת נמצאו מטבעות ביניהם מטבע משנת 29 לספירה. במרכז בית הכנסת נמצאה אבן מגדלא החשובה והמפורסמת שהיא למעשה מודל תלת מימדי של בית המקדש.
בחזית האבן בין שלל הסמלים, מגולפת גם מנורת שבעת הכנים היהודית. שני העתקים של האבן מוצגים באתר. בית הכנסת נמצא בסמוך לשוק או איזור התעשייה העתיק ששימש כנראה להמלחה של דגים לשימור וליצוא. האתר מנוהל על ידי קבוצת הלגיונרים של הכנסייה הקתולית.
המתחם כולל מבנה תפילה מודרני מרשים וגדול בעל מספר אולמות והוא עוסק בקירוב לבבות, בניית גשרים בין הדתות ודגש על מעמד האשה ותפקידן של נשים בהיסטוריה כחלק מהיותו מקום מוצאה של מריה מגדלנא (מרים המגדלית בת זוגו של ישו ע"פ הספר קוד דה וינצ'י).

צילום: דודידו