מערות נחל קנה

באזורה שומרון  יש תופעות קרסטיות רבות, ובין היתר נופי טרשים מפותחים, מערות נטיפים, בורות קרסטיים ודולינה. בערוץ נחל קנה ישנם מערות בגדלים שונים. בחלק ממערות הנחל נמצאו שרידים פרהיסטוריים, בפרט במערת קנה (במפות מערת בידיא), בה נמצאו שרידים ממספר תקופות פרהיסטוריות ומטמון כלי זהב, המוצגים כיום במוזיאון ישראל בירושלים.

במערה נתגלו שרידים עתיקים של מגורים במקום. כמו כן נמצאו במקום תכשיטי זהב מהעתיקים ביותר בעולם. הכניסה למערה דורשת זחילה לא קשה לאורך של בערך 7 מטרים, בצד השני של המנהרה מחכה לנו אולם גדול ובו נטיפים וזקיפים ופינות חשוכות ויפות. כניסה למערה עם פנס חובה! הרצפה חלקה! כדאי להשאיר תמיד בחוץ חצי מהקבוצה ולהיכנס חצי בלבד, כך יש מי שדואג לכם בחוץ.

על פתח המערה עץ תאנה קטן ולידו עץ גדול, אך בכדי למצוא את המערה טפסו בתוך הנחל עד שתגיעו לשומרה ואז לכו ימינה באותו קו גובה, או לחילופין עלו בשביל העפר המטפס מערבה מהנחל עד שתגיעו לבור מים מבטון, פנו בו שמאלה ושימרו על קו הגובה. דרך יותר פשוטה למצוא, בגבעה 370 יש חבית דלק, בדיוק מולה הכניסה למערה, כיום עץ תאנה קטן נמצא בפתח והעץ השני שרוף.

עוד בשמורת נחל קנה דולינת אל-מחפור – דולינה שנוצרה בהתמוטטות תקרת מערה גדולה. גובה המצוק סביב הדולינה מגיע ל- 12 מ', ובמרכזה סלעים גדולים שנותרו כשריד מתקרת המערה בעבר.

סוג המערה: 
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות: אזור בטחוני
לשלב בטיול בסביבה עם: שמורת נחל קנה