מערת הפלמ"ח בקיבוץ משמר העמק

מערה טבעית בקרבת הקיבוץ משמר העמק ששימשה לאימוני הפלמ"ח מ-1941 ועד לסיום מלחמת העצמאות ב-1948. שופצה ב-1989 ע"י חברי משמר העמק ונפתחה לביקורים ע"מ לספר את סיפור המקום ואת סיפורו של הפלמ"ח.

מערת הפלמ"ח שימשה בתחילת המאה הקודמת ועוד קודם לכן, מקום משכן לרועים בדואים שנדדו עם צאנם במורדות הרי מנשה. עם עלייתו של קיבוץ משמר העמק לנקודת הקבע בשנת 1921, הפך המקום אתר משחק לילדי הקיבוץ.

בשנת 1941 כאשר הוחלט על הקמת הפלמ"ח, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. כאן נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות, פה התאמנה המחלקה הגרמנית שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלחמת העולם השנייה, ופה נועדו מפקדי הפלמ"ח לקראת יציאה לפעולות נועזות.

עם הקמתה של מדינת ישראל עמדה המערה בשיממונה עד ששופצה בשנת 1989 ע"י חברי משמר העמק והפכה לאתר מורשת המושך אליו קהל מבקרים מכל רחבי הארץ ומחו"ל.

מערת הפלמ"ח מצויה בשטחו המערבי של קיבוץ משמר העמק והיא מוסתרת בינות שיחים ועצי חורש המאפיינים את הצומח של אזור יערות מנשה. המבקרים בה נחשפים להווי אותם ימים באמצעות סרטון המספר על התקופה, תצוגת כלי נשק וציוד ששימשו בסתר את הלוחמים וסיפורים מרתקים.

מסלול הסיור במערה משלב גם תצפית מראשו של "הר הגעש", נקודה גבוהה מדרום לקיבוץ החולשת אל נופי עמק יזרעאל המרהיבים ויערות מנשה הירוקים. כאן תוכלו לשמוע על ההקשר התנ"כי של האזור ולהיחשף לסיפורי הגבורה של לוחמי קיבוץ משמר העמק במאבקם נגד לוחמיו של קאוקג'י בימי מלחמת השחרור.

האתר מופעל ע"י ישע ולאהל'ה עקרון, חברי קיבוץ משמר העמק. המבקרים בו יוכלו לקבל אירוח ברמה גבוהה והדרכה על תקופת הפלמ"ח, קיבוץ משמר העמק, יערות מגידו, עמק יזרעאל, הכרמל, העמקים, הגליל ועוד.

סוג המערה: 
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות: כניסה בתשלום הכולל הדרכה
לשלב בטיול בסביבה עם: נחל השופט, נחל הקיני, עמק יזרעאל, ג'וערה